Een eenheid van afstand op zee, gelijk aan 1.852 meter.
Een verzekering voor scheepseigenaren die aansprakelijkheidsschade en juridische claims dekt.
De bruto tonnage minus niet-commerciële ruimtes zoals machinekamers en bemanningsverblijven.
De totale interne inhoud van een schip, uitgedrukt in bruto tonnage, gebruikt voor administratieve en belastingdoeleinden.
Het maximale gewicht (in tonnen) dat een schip kan vervoeren, inclusief lading, brandstof, bemanning en proviand.
BIMCO (Baltische en Internationale Maritieme Raad) is 's werelds grootste internationale scheepvaartorganisatie die standaardcontracten, clausules en richtlijnen ontwikkelt voor de maritieme sector. Het biedt juridische en commerciële ondersteuning aan rederijen, bevrachters en andere maritieme partijen.
De overdracht van lading tussen twee schepen op zee, vaak gebruikt voor olie- en gastankers of bij offshore-operaties.
Een methode waarbij voertuigen en rollende lading op en van een schip of ponton worden gereden met behulp van oprijplaten, zonder dat er kranen nodig zijn.
Een methode waarbij containers en/of zware lading met kranen op en van een schip worden geladen en gelost, vaak gebruikt bij conventionele vrachtschepen.
Een methode waarbij zware of drijvende lading (zoals schepen en offshore-structuren) op een afzinkbaar schip wordt geladen en gelost door het schip gedeeltelijk onder water te laten zakken.
FIOS (Free In Out Stowed) betekent dat de verlader/ontvanger/charteraar/merchant verantwoordelijk is voor de kosten van laden, stuwen en lossen van de lading. De rederij is enkel verantwoordelijk voor het zeevrachttransport zelf.
Full Liner Terms (FLT) betekent dat de rederij verantwoordelijk is voor de kosten van laden, stuwen, lossen en terminalkosten. Dit omvat meestal alle havenkosten, behalve douanerechten en andere specifieke lokale heffingen.
TEU staat voor Equivalente eenheid van twintig voett en is een standaard maateenheid in containervervoer. Een TEU staat voor een 20 voet (ongeveer 6,1 meter) lange, 8 voet (2,44 meter) brede en 8,5 voet (2,59 meter) hoge container.
Een gestandaardiseerde code die wordt gebruikt om verhandelde goederen te classificeren voor douanedoeleinden.
Een juridisch document uitgegeven door een vervoerder waarin het type, de hoeveelheid en de bestemming van de goederen worden vermeld, dat tevens dient als ontvangstbewijs en eigendomsdocument.
Een volle containerlading van één ontvanger.
A
CONTACT
Wanneer en waar dan ook ter wereld, wij zijn er klaar voor u te assisteren 24 uur per dag, 365 dagen per jaar!